27 August, 2018

Tradition is Smarter Than You Are

The more modern type of reformer goes gaily up to [a fence] and says, “I don’t see cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 use of this; let us clear it away.” To which cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 more intelligent type of reformer will do well to answer: “If you don’t see cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 use of it, I certainly won’t let you clear it away. Go away and think. Then, when you can come back and tell me that you do see cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 use of it, I may allow you to destroy it.
G.K. Chesterton, The Thing (1929).
One of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365mes pursued in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 research of evolutionary anthropologist-cum-cross cultural psychologist Joseph Henrich is of interest to many far outside cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 academic worlds of anthropology and psychology. In this sense, Henrich reminds me somewhat of anthropologist-cum-political scientist James C. Scott. Their methods differHenrich is an innovator in field experiments, and is far fonder of his modeling and maths than Scott isbut cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir conclusions are oddly complementary.

Let's talk about Henrich first. One cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 clearest presentations of his ideas is in his 2016 book The Secret of Our Success. The book is less a heavy scholarly tome than a poppified version of Henrich's research, but Henrich's decision to trade cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365oretical detail for accessibility is understandable (it is also why I don't feel bad quoting large blocks of text from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 book in this post). Henrich advances cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 argument that brain-power alone is not enough to explain why humans are such a successful species. Humans, he argues, are not nearly as intelligent as we think cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are. Remove cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 culture and environment cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y have learned to operate in and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y fail quickly. His favorite example of this are European explorers who die in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 middle of deserts, jungles, or arctic wastes even though thousands of generations of hunter-gacá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rers were able to survive and thrive in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se same environments. If human success was due to our ability to problem solve, analyze, and rationally develop novel solutions to novel challenges, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 explorers should have been fine. Their ghastly fates suggest that rationality may not be cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 key to human survival.

If rational thought is not cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 key to our success, what is?

To answer that, Henrich says, we should look at cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cassava plant. Cassava, or manioc, is one of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 most popular staple foods in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 world. But cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re is a catch: if not prepared correctly, cassava will slowly poison you. Yet some populations eat it without a problem. How does this work? Henrich explains:
In cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Americas, where manioc was first domesticated, societies who have relied on bitter varieties for thousands of years show no evidence of chronic cyanide poisoning. In cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Colombian Amazon, for example, indigenous Tukanoans use a multistep, multiday processing technique that involves scraping, grating, and finally washing cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 roots in order to separate cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 fiber, starch, and liquid. Once separated, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 liquid is boiled into a beverage, but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 fiber and starch must cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n sit for two more days, when cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y can cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n be baked and eaten. Figure 7.1 shows cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 percentage of cyanogenic content in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 liquid, fiber, and starch remaining through each major step in this processing. 
Such processing techniques are crucial for living in many parts of Amazonia, where ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r crops are difficult to cultivate and often unproductive. However, despite cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir utility, one person would have a difficult time figuring out cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 detoxification technique. Consider cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 situation from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 point of view of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 children and adolescents who are learning cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 techniques. They would have rarely, if ever, seen anyone get cyanide poisoning, because cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 techniques work. And even if cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 processing was ineffective, such that cases of goiter (swollen necks) or neurological problems were common, it would still be hard to recognize cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 link between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se chronic health issues and eating manioc. Most people would have eaten manioc for years with no apparent effects. Low cyanogenic varieties are typically boiled, but boiling alone is insufficient to prevent cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 chronic conditions for bitter varieties. Boiling does, however, remove or reduce cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bitter taste and prevent cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 acute symptoms (e.g., diarrhea, stomach troubles, and vomiting). 
So, if one did cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 common-sense thing and just boiled cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 high-cyanogenic manioc, everything would seem fine. Since cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 multistep task of processing manioc is long, arduous, and boring, sticking with it is certainly non-intuitive. Tukanoan women spend about a quarter of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir day detoxifying manioc, so this is a costly technique in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 short term. Now consider what might result if a self-reliant Tukanoan mocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r decided to drop any seemingly unnecessary steps from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 processing of her bitter manioc. She might critically examine cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 procedure handed down to her from earlier generations and conclude that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 goal of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 procedure is to remove cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bitter taste. She might cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n experiment with alternative procedures by dropping some of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 more labor-intensive or time-consuming steps. She’d find that with a shorter and much less labor-intensive process, she could remove cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bitter taste. Adopting this easier protocol, she would have more time for ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r activities, like caring for her children. Of course, years or decades later her family would begin to develop cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 symptoms of chronic cyanide poisoning. 
Thus, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 unwillingness of this mocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r to take on faith cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 practices handed down to her from earlier generations would result in sickness and early death for members of her family. Individual learning does not pay here, and intuitions are misleading. The problem is that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 steps in this procedure are causally opaque—an individual cannot readily infer cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir functions, interrelationships, or importance. The causal opacity of many cultural adaptations had a big impact on our psychology. 
Wait. Maybe I’m wrong about manioc processing. Perhaps it’s actually racá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r easy to individually figure out cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 detoxification steps for manioc? Fortunately, history has provided a test case. At cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 beginning of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 seventeenth century, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Portuguese transported manioc from South America to West Africa for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 first time. They did not, however, transport cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 age-old indigenous processing protocols or cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 underlying commitment to using those techniques. Because it is easy to plant and provides high yields in infertile or drought-prone areas, manioc spread rapidly across Africa and became a staple food for many populations. The processing techniques, however, were not readily or consistently regenerated. Even after hundreds of years, chronic cyanide poisoning remains a serious health problem in Africa. Detailed studies of local preparation techniques show that high levels of cyanide often remain and that many individuals carry low levels of cyanide in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir blood or urine, which haven’t yet manifested in symptoms. In some places, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re’s no processing at all, or sometimes cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 processing actually increases cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cyanogenic content. On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 positive side, some African groups have in fact culturally evolved effective processing techniques, but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se techniques are spreading only slowly. 
Figure taken from Henrich, The Secret of our Success, p. 98
The point here is that cultural evolution is often much smarter than we are. Operating over generations as individuals unconsciously attend to and learn from more successful, prestigious, and healthier members of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir communities, this evolutionary process generates cultural adaptations. Though cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se complex repertoires appear well designed to meet local challenges, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are not primarily cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 products of individuals applying causal models, rational thinking, or cost-benefit analyses. Often, most or all of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 people skilled in deploying such adaptive practices do not understand how or why cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y work, or even that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y “do” anything at all. Such complex adaptations can emerge precisely because natural selection has favored individuals who often place cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir faith in cultural inheritance—in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 accumulated wisdom implicit in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 practices and beliefs derived from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir forbearers—over cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir own intuitions and personal experiences. [1]
Henrich records anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r example of clever cultural traditions in norcá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rn Canada:
When hunting caribou, Naskapi foragers in Labrador, Canada, had to decide where to go. Common sense might lead one to go where one had success before or to where friends or neighbors recently spotted caribou. However, this situation is like Matching Pennies in chapter 2. The caribou are mismatchers and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 hunters are matchers. That is, hunters want to match cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 locations of caribou while caribou want to mismatch cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 hunters, to avoid being shot and eaten. If a hunter shows any bias to return to previous spots, where he or ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs have seen caribou, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 caribou can benefit (survive better) by avoiding those locations (where cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y have previously seen humans). Thus, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 best hunting strategy requires randomizing. Can cultural evolution compensate for our cognitive inadequacies? Traditionally, Naskapi hunters decided where to go to hunt using divination and believed that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 shoulder bones of caribou could point cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 way to success. To start cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ritual, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 shoulder blade was heated over hot coals in a way that caused patterns of cracks and burnt spots to form. This patterning was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n read as a kind of map, which was held in a pre-specified orientation. The cracking patterns were (probably) essentially random from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 point of view of hunting locations, since cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 outcomes depended on myriad details about cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bone, fire, ambient temperature, and heating process. Thus, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se divination rituals may have provided a crude randomizing device that helped hunters avoid cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir own decision-making biases. The undergraduates in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Matching Pennies game could have used a randomizing device like divination, though cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 chimps seem fine without it. [2]
My China-focused readers will spot cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 similarities between this practice and that of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ancient Shang oracle bones. The Shang would burn cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bones of oxen or turtle shells to divine all matter of things, including whecá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r to embark on punitive military expeditions. Perhaps Shang military attacks also followed cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 logic of Matching Pennies?

Henrich also discusses a similar practice in Indonesia:
In Indonesia, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Kantus of Kalimantan use bird augury to select locations for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir agricultural plots. The anthropologist Michael Dove argues that two factors will cause farmers to make plot placements that are too risky. First, Kantu ecological models contain cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Gambler’s Fallacy and lead cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m to expect that floods will be less likely to occur in a specific location after a big flood in that location (which is not true). 
Second, as with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 MBAs’ investment allocations in chapter 4, Kantus pay attention to ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs’ success and copy cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 choices of successful households, meaning that if one of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir neighbors has a good yield in an area one year, many ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r people will want to plant cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 next year. Reducing cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 risks posed by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se cognitive and decision-making biases, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Kantu rely on a system of bird augury that effectively randomizes cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir choices for locating garden plots, which helps cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m avoid catastrophic crop failures. The results of divination depend not only on seeing a particular bird species in a particular location, but also on what type of call cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bird makes (one type of call may be favorable, and anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r unfavorable). 
The patterning of bird augury supports cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 view that this is a cultural adaptation. The system seems to have evolved and spread throughout this region since cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 seventeenth century when rice cultivation was introduced. This makes sense, since it is rice cultivation that is most positively influenced by randomizing garden locations. It’s possible that, with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 introduction of rice, a few farmers began to use bird sightings as an indication of favorable garden sites. On average, over a lifetime, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se farmers would do better—be more successful—than farmers who relied on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Gambler’s Fallacy or on copying ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs’ immediate behavior. 
Whatever cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 process, within 400 years, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 bird augury system had spread throughout cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 agricultural populations of this Borneo region. Yet it remains conspicuously missing or underdeveloped among local foraging groups and recent adopters of rice agriculture, as well as among populations in norcá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rn Borneo who rely on irrigation. So, bird augury has been systematically spreading in those regions where it is most adaptive. This example makes a key point: not only do people often not understand what cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir cultural practices are doing, but sometimes it may even be important that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y don’t understand what cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir practices are doing or how cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y work. If people came to understand that bird augury or bone divination didn’t actually predict cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 future, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 practice would probably be dropped or people would increasingly ignore ritual findings in favor of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir own intuitions. [3]
Henrich has dozens of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se examples. The common thread pulling cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m togecá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r is that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 people whose survival is guaranteed by strict observance of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se traditions have no real explanation for why cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are following cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m. Henrich goes into this with more depth in discussion of his ethnographic work in Fijii, where women do not eat certain fish while pregnant:
We looked for a shared underlying mental model of why one would not eat cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se marine species during pregnancy or breastfeeding—a causal model or set of reasoned principles. Unlike cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 highly consistent answers on what not to eat and when, women’s responses to our why questions were all over cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 map. Many women simply said cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y did not know and clearly thought it was an odd question. Ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs said it was “custom.” Some did suggest that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 consumption of at least some of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 species might result in harmful effects to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 fetus, but what precisely would happen to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 fetus varied greatly, though a nontrivial segment of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 women explained that babies would be born with rough skin if sharks were eaten and smelly joints if morays were eaten. Unlike most of our interview questions on this topic, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 answers here had cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 flavor of post-hoc rationalization: “Since I’m being asked for a reason, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re must be a reason, so I’ll think one up now.” This is extremely common in ethnographic fieldwork, and I’ve personally experienced it in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Peruvian Amazon with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Matsigenka and with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Mapuche in soucá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rn Chile. 
Of course, it’s not particularly difficult to get similar responses from educated Westerners, but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re remains a striking difference: educated Westerners are trained cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir entire lives to think that behaviors must be underpinned by explicable and declarable reasons, so we are more likely to have cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m at cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ready and feel more obligated to supply “good” reasons upon request. Saying “it’s our custom” is not considered a good reason. The pressure for an acceptable, clear, and explicit reason for doing things is merely a social norm common in Western populations, which creates cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 illusion (among Westerners) that humans generally do things based on explicit causal models and clear reasons. They often do not. [4]
Henrich makes two arguments here, both relevant to contemporary debates in politics and philosophy. The first is that customs, traditions, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 like are subject to Darwinian selection. Henrich is not always clear on exactly what is being selected foris it individuals who follow a tradition, groups whose members all follow cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tradition, or cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tradition itself?but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 general gist is that traditions stick around longest when cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are adaptive. This process is "blind." Those who follow cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 traditions do not know how cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y work, and in some cases (like religious rituals that build social solidarity) knowing cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 details of how cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y work might actually reduce cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 efficacy of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tradition. That is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 second argument of note: we do not (and often cannot) understand just how cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 traditions we inherit help our survival, and because of that, it is difficult to artificially create replacements.

I do not think Henrich is willing to extend cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se points to all elements of human culture. If we are to take analogies with genetic evolution seriously, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n we should not be surprised if a large amount of our cultural baggage are just random accretions passed on from one generation to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 nextin essence, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cultural version of genetic drift. But that is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 trouble: we have no way to tell which traditions are adaptive and which are merely drift.

All of this meshes splendidly with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 work of James C Scott.[5] (If you have never read anything by him before, I recommend starting with this essay). Scott has spent a large amount of his career studying cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 way states shape cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 societies cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y rule over, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 way societies try to resist cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 advance of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state. The central problem of ruler-ship, as Scott sees it, is what he calls legibility. To extract resources from a population cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state must be able to understand that population. The state needs to make cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 people and things it rules legible to agents of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government. Legibility means uniformity. States dream up uniform weights and measures, impress national languages and ID numbers on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir people, and divvy cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 country up into land plots and administrative districts, all to make cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 realm legible to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 powers that be. The problem is that not all important things can be made legible. Much of what makes a society successful is knowledge of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tacit sort: rarely articulated, messy, and from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 outside looking in, purposeless. These are cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 first things lost in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 quest for legibility. Traditions, small cultural differences, odd and distinctive lifeways—in ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r words, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 products of cultural evolution that Henrich fills his book with—are all swept aside by a rationalizing state that preserves (or in many cases, imposes) only what it can be understood and manipulated from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 2,000 foot view. The result, as Scott chronicles with example after example, are many of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 greatest catastrophes of human history.

None of Scott's works are in Henrich's bibliography, but it is hard to imagine Henrich being surprised by this outcome. The social engineer is attempting to replace hundreds of traditions, norms, and nuggets of local knowledge through rational calculation. He is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 functional equivalent of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 European explorer starving in lands of plenty. The only difference between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 rationalist explorer and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 rationalist social engineer is that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 engineer has cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 power to force cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 land to starve with him.

Can any of this be put into action? I suspect many conservatives will think cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 answer to this question is obvious. Henrich and Scott have provided empirical support for maintaining "Chesterton's fence." Chesterton asks us not destroy customs, tradition, and social structures that we cannot explain. Henrich and Scott question our ability to rationally explain cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m. Implicit in this is a strong defense of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 local, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 traditional, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 unchanging.

The trouble with our world is that it is changing. Henrich focuses on small scale societies. These societies are not static. The changes cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y undergo are often drastic. But cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 distance between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 life-style of a forager today and that of her ancestors five hundred years ago pales next to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 gap that yawns between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 average city-slicker and her ancestors five centuries past. Consider cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 implications of what demographers call cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 "demographic transition model:"


image source
 Each stage in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 model presents a different sort of society than that which came before it. Very basic social and economic questionsincluding subsistence strategy, family type, mechanisms for mate selection, and so forthchange substantially as societies move through one stage to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 next. Customs and norms that are adaptive for individuals in stage two societies may not be adaptive for individuals in living in stage four societies.

If cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 transition between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se stages was slow this would not matter much. But it is not. Once stage two begins, each stage is only two or three generations long. Europeans, Japanese, Taiwanese, and South Koreans born today look forward to spending cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir teenage years in stage five societies.  What traditions could cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir grandparents give cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m that might prepare cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m for this new world? By cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 time any new tradition might arise, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 conditions that made it adaptive have already changed. 

This may be why cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 rationalist impulse wrests so strong a hold on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 modern mind. The traditions are gone; custom is dying. In cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 search for happiness, rationalism is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only tool we have left.


      ---------------------------------------------------------------------------------------
If you found this post on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cultural evolution of tradition worth reading, you might also find cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 posts "Taking Cross Cultural Psychology Seriously," "Questing for Transcendence," and "The Marvelous Machiavellian Mind Reader" of interest. To get updates on new posts published at cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Scholar's Stage, you can join cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Scholar's Stage mailing list, follow my twitter feed, or support my writing through Patreon. Your support makes this blog possible.
---------------------------------------------------------------------------------------

[1] Joseph Henrich, The Secret of Our Success: How Culture Is Driving Human Evolution, Domesticating Our Species, and Making Us Smarter (Princeton: Princeton University Press, 2016)

[2] Ibid., 105.

[3] Ibid., 105-107.

[4] Ibid., 101-102.

[5] This cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365me runs through all of Scott's work, but it is expressed most forcibly in Seeing Like a State: How Certain Schemes to Improve cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Human Conditions Have Failed (New haven: Yale University Press, 1998).

16 comments:

Anonymous said...

Really interesting and well written post. That's why I keep coming back. Thanks!

Alexander Blum said...

This resonates with two things I've read/heard recently:

1. In a debate with Marxist book imprint Zero Books, economist Glenn Loury argued that "custom, not reason" was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 basis of most civilizations and that it is naive to suppose that reason can upend all cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 aspects of a given civilization. Some customs surely remain, particularly if cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y have existed for thousands of years. Even if you believe history is entirely socially constructed, more than power alone keeps those constructs in place. Utility and power must both be considered. The modern left disposes entirely of utility, and turns to power. Hence, Loury and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 neoliberal project in general is assumed to be entirely a grift of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 powerful. It may be, partially, but not entirely.

2. Carl Jung defended his cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ory of archetypes with an appeal to custom. The stories that have raised both our facá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir facá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs before cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m are more likely to compel individuals and matter to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m moreso than new cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ories and new stories we construct today.We could, hypocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365tically, recreate Christianity from scratch with new language, and alter key facets of its mythos to support certain social outcomes. But if Jung is to believed, such an attempt will almost certainly fail to catch on. Why? Reason vs. custom. Custom tends to win.

Anonymous said...

Rationality is not cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only tool. Diversity of habit is anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r.

Anonymous said...

So, what's your opinion on Joseph de Maistre's argument that all enduring institutions must have irrational foundations since anything built by reason can be torn down by reason. Is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 fact that surviving traditions tend to be irrational also a factor ensuring cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir survival?

J said...

(1/2)

I have a cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ory on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 East Asian strategy towards tradition and change, which, to my knowledge, has never been explicitly articulated, and I'd be interested if cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re is any scholarship on it. It is as follows:

1. Western culture developed in parallel to technological change, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re was a mutually-reinforcing feedback loop. Culture influenced technological development, and technological development influenced culture. The enlightenment, romantic, modern, and post-modern modes all saw technological progress as an internal, organic development native to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 West. ("God is dead ... and WE have killed him.")

2. The East experienced technological change as an exogenous force, sudden and violent. Eastern cultures were forced to adapt quickly to centuries of technological progress that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 West absorbed gradually. Eastern responses revolve around cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 mediation of tradition with foreign modernity. In China, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 intelligentsia turned quickly to reject tradition with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 五四 and 新文化 movements, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 weakness (or lack of) a central state could not hold cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m back, laying cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 groundwork for internationalist communism and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Cultural Revolution. In Japan, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 central state was strong enough to implement a deliberate Solomon-like division: 和魂洋才. Japanese spirit, Western knowledge. Japanese culture will be maintained, and even elevated and venerated as a response to foreign pressures, through various societal structures, while ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r societal structures will be reconfigured to face cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Western challenge. Temples, rural farms, mocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rhood, and primary education will continue to propagate tradition, while corporations, colleges, cities, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 military and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 workplace will adapt to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Darwinian demands of global power.

J said...

(2/2)

3. The ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r East Asian nations have more-or-less copied cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Japanese model. To go from work to home, from city to country, is to enter a time machine. The relationship is symbiotic. The city workers are cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 front-line soldiers that give cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 nation enough strength to protect cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cultural core from external coercion. The cultural core continually generates front-line workers loyal to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 culture. Obviously, this system has many contradictions, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are still plenty of cultural changes bleeding across cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se boundaries, but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are happening at a more Chestertonian rate. The initial danger has passed, and cultural change can be implemented at a deliberate pace. East Asian nations are picking-and-choosing from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 menu. China and Japan, for good-or-ill, have even rolled-back some of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir Westernization.

4. Technological progress, as a whole, is accelerating, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sources of technological progress are no longer exclusively found in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 West. East Asian nations have already built, at great cost, societies to absorb change while protecting tradition. Perhaps cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 West could benefit from a similar process.

Unknown said...

Frederick Hayek, especially in The Fatal Conceit, made similar points.

T. Greer said...

@Michael -- Many ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs have had similar thoughts. Twitter thread on this:

https://twitter.com/joaoeira/status/1034558962962759680

T. Greer said...


@J--

Maybe. But to take one tradition implicit in your Neitzche reference--cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are still more Americans who believe in traditional religion than cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are Japanese who do cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 same thing.

I tend to think that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 central moment in that drama was not cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Meiji restoration but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 American occupation and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 1950s-1960s.

I would agree that Japanese, and to a lesser extant, ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r East Asians, are better prepared for exogenous shocks than Westerners, especially Americans, are. This reflects history, of course. It may also reflect psychology. One of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 underlying cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365mes of east vs. west cross cultural psychology is that Americans are much more attached to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 idea that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y can control cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir fate and emphasize agents over situations. In Japan Rising Kenneth Pyle makes it cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 psychological basis of all modern Japanese foreign policy (though I am not sure if I buy cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 argument).

Ji Xiang said...

I think that Joseph Henrich's argument might indeed have lost its relevance in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 modern age.

Those primitive tribes in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Amazon, having no scientific knowledge, would be unable to explain why cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y process cassava cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 way cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y do. But we can. We are generally able to explain why we do things, and choose a better alternative when cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re is one. I doubt cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are many cases in modern societies of traditions which people follow without knowing why, but which are actually crucial to our survival. I think cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only good reason to follow traditions nowadays is that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y give people a sense of stability and continuity. That's why we continue to celebrate holidays in exactly cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 same way, even when cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re is no specific reason to do so.

The tendency to stick to traditions may indeed have been selected over cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 generations, if it used to be useful for survival. But I suspect that in certain situations not sticking to traditions and looking for a new path may confer an even greater advantage.

Lexington Green said...

Heinrich's arguments have plenty of relevance. We may not poison ourselves because we don't process our own food. But cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are literally countless cultural practices embedded in our actions and speech, most of which are not even articulated, which make our society and our civilization function. We are taking risks and imposing costs, on a scale and to a severity which we cannot even assess, when we change or abandon cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m. There are only tradeoffs, never pure progress.

David Weber said...

Certainly a good case for early humans having cultural adaptation as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 key innovation of humanity, racá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r than excellent modeling skills. Many of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se examples strike me as cases of human's difficulty with doing things for random reasons, even when that is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 best strategy. Game cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ory is full of examples where a pure strategy loses out to a mixed one; rock paper scissors is a classic example where cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 equilibrium is to choose uniformly at random between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 three options. I suppose this has cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 same roots as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 difficulty that people have to reasoning about probabilities in general, whenever those probabilities aren't causal. Effectively, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y have to make up a "cause" that is random noise. Manioc seems to be cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 exception here, where cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 records of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 society are inadequate to provide a casual reason to continue cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 practice.

Jase said...

Lexington Green said...

> We may not poison ourselves because we don't process our own food.

The obesity and diabetes epidemics linked to processed food suggests we may actually be poisoning outselves by abandoning our old ways of eating... As cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y say, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 poison is in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 dose, and our sugar/calorie intakes are at dangerous levels.!

Anonymous said...

"The pressure for an acceptable, clear, and explicit reason for doing things is merely a social norm common in Western populations."

Maybe cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re's a good, but hard to understand/ articulate reason for this though.

Kiashu said...

Thus cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 saying, "traditions are solutions to problems we've forgotten about." Get rid of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 traditions and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 problems may return.

Mohna Priyanka said...

This is exactly what I was thinking!