Thursday, January 5, 2012

Menger on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origin of Money

Carl Menger (1840-1921), cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 founder of Austrian economics, wrote this classic paper:
Menger, C. 1892. “On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origin of Money,” Economic Journal 2: 238–255.
Menger imagines a world without money. In this world, people exchange goods for goods in spot transactions (barter). What happens when person A wants a good from person B, but cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 latter does not want cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 goods cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 former has to trade? This is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 famous problem of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 double coincidence of wants.

Menger notes that commodities have “different degrees of saleableness,” and that money has a virtually unlimited saleableness (Menger 1892: 242–243). Yet cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 differences of degrees of saleableness apply to many ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r commodities. Many goods once bought cannot be sold again except at a loss (Menger 1892: 244).

What do you do with your excess goods once you have obtained what you immediately want in a barter exchange? What do you do if you are unable to obtain what you want through a direct barter spot transaction? It makes sense for you to obtain goods with a high degree of saleableness, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n exchange cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 wider community at present or in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 future. By this process, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 most saleable good (or goods) becomes cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 medium of exchange (Menger 1892: 249).

I find it curious that even Menger makes this concession at cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 beginning of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 following important paragraph:
“It is not impossible for media of exchange, serving as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y do cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 commonweal in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 most emphatic sense of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 word, to be instituted also by way of legislation, like ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r social institutions. But this is neicá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only, nor cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 primary mode in which money has taken its origin. This is much more to be traced in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 process depicted above, notwithstanding cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 nature of that process would be but very incompletely explained if we were to call it ‘organic,’ or denote money as something ‘primordial,’ of ‘primaeval growth,’ and so forth. Putting aside assumptions which are historically unsound, we can only come fully to understand cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 origin of money by learning to view cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 establishment of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 social procedure, with which we are dealing, as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 spontaneous outcome, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 unpremeditated resultant, of particular, individual efforts of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 members of a society, who have little by little worked cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir way to a discrimination of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 different degrees of saleableness in commodities.” (Menger 1892: 250).
Menger concludes that precious metals have arisen as a medium of exchange among many peoples because “cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir saleableness is far and away superior to that of all ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r commodities” (Menger 1892: 252). Yet Menger also recognises cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 “important functions of state administration” in creating coinage and creating public confidence in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 “genuineness, weight, and fineness” of coined money (Menger 1892: 255). Anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r important point is that Menger held that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government reduces cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 uncertainty associated with “several commodities serving as currency” by legal recognition of some commodities as money, or where more than one commodity money exists by fixing a definite exchange ratio between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m (Menger 1892: 255). In this way, governments have perfected precious metals in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir function as money (Menger 1892: 255).

There are a number of problems with Menger’s paper, as follows:
(1) The flawed assumption running through cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 paper is that a money-less human society would be one where goods are obtained to a significant extent by barter spot transactions. This is clear in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 hypocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365tical scenario Menger (1892: 241–243) envisages early in his paper.

It is perfectly possible that money might have arisen this way, but it is quite anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r thing to say that it can only ever have arisen in this way, and in no ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r way. The Austrians have a militant position on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 origin of money that appears to me to go well beyond what Menger said in this 1892 article. For modern Austrians,
“[sc. Mises’s] Regression Theorem also shows that money, in any society, can only become established by a market process emerging from barter. Money cannot be established by a social contract, by government imposition, or by artificial schemes proposed by economists.” (Rothbard 2009: 61).
Yet it appears to me that Menger explicitly rejects this idea here:
“It is not impossible for media of exchange, serving as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y do cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 commonweal in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 most emphatic sense of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 word, to be instituted also by way of legislation, like ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r social institutions. But this is neicá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only, nor cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 primary mode in which money has taken its origin.” (Menger 1892: 250).
That seems to leave some room in Menger’s view for government law to establish money.

It is obvious that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 historical origin of money cannot be traced to one moment of invention in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 past: for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re have undoubtedly been multiple independent instances in history where things have emerged as a unit of account and medium of exchange in different societies in different times. It is far more likely that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 origins of money are complex. Here history and anthropology matter: cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 idea that you can sit in an armchair and use deduction to obtain apodictic certainty about how some complex social practice arose in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 past is nonsensical. Empirical evidence and inductive reasoning are clearly important.

The obsession with barter spot transactions seen in Menger ignores anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r fundamental relation: cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 existence of debt/credit transactions (which might even be construed as reciprocal gift giving). As David Graeber argues,
“[cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365] great flaw of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 economic model is that it assumed spot transactions. I have arrowheads, you have beaver pelts, if you don’t need arrowheads right now, no deal. But even if we presume that neighbors in a small community are exchanging items in some way, why on earth would cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y limit cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365mselves to spot transactions? If your neighbor doesn’t need your arrowheads right now, he probably will at some point in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 future, and even if he won’t, you’re his neighbor—you will undoubtedly have something he wants, or be able to do some sort of favor for him, eventually. But without assuming cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 spot trade, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re’s no double coincidence of wants problem, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365refore, no need to invent money.

... What anthropologists have in fact observed where money is not used is not a system of explicit lending and borrowing, but a very broad system of non-enumerated credits and debts. In most such societies, if a neighbor wants some possession of yours, it usually suffices simply to praise it (‘what a magnificent pig!’); cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 response is to immediately hand it over, accompanied by much insistence that this is a gift and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 donor certainly would never want anything in return. In fact, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 recipient now owes him a favor. Now, he might well just sit on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 favor, since it’s nice to have ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rs beholden to you, or he might demand something of an explicitly non-material kind (‘you know, my son is in love with your daughter...’) He might ask for anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r pig, or something he considers roughly equivalent in kind. But it’s almost impossible to see how any of this would lead to a system whereby it’s possible to measure proportional values.”
David Graeber, “On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Invention of Money – Notes on Sex, Adventure, Monomaniacal Sociopathy and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 True Function of Economics. A Reply to Robert Murphy’s ‘Have Anthropologists Overturned Menger?,’” September 13, 2011.
In cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ory, one could even transfer debts/IOUs and obtain commodities in this way.

Most probably, money has emerged in complex ways:
(1) from debt/credit transactions and transfers of IOUs;

(2) from wergild-like social practices (e.g., some Medieval societies),

(3) from government-based designation of a unit of account and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 demand for taxes measured in that unit of account (e.g., ancient Mesopotamia; see below), and

(4) barter between strangers and in international trade. The cacao money of Mesoamerica and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 salt money of Ethiopia may well be instances of money emerging through barter (Graeber 2011: 75). However, in long distance trade, barter transactions might have led to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 origin of money in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sense of a money of account (to measure cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 value of ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r commodities), but even here may not have widely functioned as a medium of exchange.
As Graeber notes, money in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sense of a money of account (as a measure of value of commodities) can very probably emerge before cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 medium of exchange role.

And in actual human societies (whecá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r small hunter gacá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rer or agricultural communities, or larger tribe/group communities with more complex economic organisation with greater division of labour), cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 way goods are obtained and distributed may be by open-ended sharing, centralized allocation (e.g., Iroquoi allocation of goods by women’s councils), “gift exchange,” where a present good is exchanged for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 social obligation of a future “gift,” even though cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re does not need to be exact value equivalence. Social relations complicate even this “gift exchange” economy: some people may not even bocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r to call in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 gifts owed to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y might accept something of lesser value in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 end. Such money-less societies can persist for centuries, with barter spot transactions remaining insignificant or confined to external transactions with strangers.

The emergence of money from such arrangements appears to have much to do with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 legal or social systems of penalties and fines for crimes, injuries or slights. It was here that things – prized things – were used to measure value, in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sense of compensation for injury.

The origin of money in ancient Mesopotamia appears to be in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 development of an abstract money of account in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 temple and palace institutions: cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se temples and palaces represented state institutions with large internal centrally planned economies, with complex weights and measurements for internal accounting of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 products produced, received and distributed, and rent and interest owed. Many prices were set and administered in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 money of account which developed from weight units. The two units of account were (1) cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 shekel of silver (which was equal to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 monthly grain ration) and (2) barley. In cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 private economy, exchange involved a high degree of credit/debt transactions or “gift exchange,” not simply barter in spot transactions (Hudson 2004: 102). Silver money of account spread to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 private economy mostly notably as a means of paying debts to temples and palaces (Hudson 2004: 115). But many ordinary people could pay in commodities, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 administered pricing system in terms of silver/grain developed in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 temples was to assist in calculation of payments in kind.

(2) Menger holds that precious metals emerged as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 medium of exchange for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir “special saleableness.” He thinks that no “accident, nor cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 consequence of state compulsion, nor voluntary convention of traders effected this” (Menger 1892: 254). This seems to contradict his statement on p. 250 (cited above).

In fact, Menger’s view is highly questionable, since metals were not especially divisible or used in uniform divisible units until cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 invention of coinage. Most bullion and metal would have been of too high a value for ordinary transactions. The historical origin of coinage in Western civilization lies with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state:
“cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state’s role in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 development of coinage is undisputed … Coinage was not an endogenous development of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 economic sphere, as Menger held, nor was it created merely in order to facilitate trade which had existed thousands of years before money and was in no need of facilitation” (Peacock 2006: 642).
To be fair to Menger, he did not assert that coinage “was an endogenous development of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 economic sphere.” What Menger believed is that precious metal as commodity money (not necessarily coined) emerged because of its “special saleableness.” But this is not necessarily true, because precious metal was unlikely to have been used in daily, ordinary transactions by common people before small unit coins. Coins were cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 creation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state, and even cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 early coins were minted in denominations far too high for small transactions (Kraay 1964). The reason that coinage eventually became a widely-accepted medium of exchange and unit of account was that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state demanded its issued coin back for payment of taxes and ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r payments to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state, such as harbour dues and fines. This process is what monetized cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 economy and encouraged cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 use of coinage as a medium of exchange. This is essentially cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Chartalist explanation of monetised economies.
We can end by noting that, in contrast to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 cultish, dogmatic assertions of Rothbard (2009: 61), Menger recognised that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state improved cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 effectiveness of money through issuing coinage, and in fixing exchange ratios between commodity money. He also allowed that a medium of exchange might be instituted by way of government legislation (Menger 1892: 250).

UPDATE
I will also look at Menger’s Principles of Economics (1st edn. 1871) in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 section on money, but I think most of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 criticisms above will also apply to it.

DAVID GRAEBER LINKS

Graeber, David, 2009. “Debt: The First Five Thousand Years,” Eurozine.com, 20th August.

“What is Debt? – An Interview with Economic Anthropologist David Graeber,” August 26, 2011.

Robert Murphy, “Murphy Replies to David Graeber on Menger and Money,” Mises.org, September 8, 2011.

David Graeber, “On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Invention of Money – Notes on Sex, Adventure, Monomaniacal Sociopathy and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 True Function of Economics. A Reply to Robert Murphy’s ‘Have Anthropologists Overturned Menger?,’” September 13, 2011.

BIBLIOGRAPHY

Graeber, David. 2011. Debt: The First 5,000 Years, Melville House, Brooklyn, N.Y.

Hudson, M. 2004. “The Archaeology of Money: Debt Versus Barter Theories of Money’s Origins,” in L. R. Wray (ed.), Credit and State Theories of Money: cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Contributions of A. Mitchell Innes, Edward Elgar, Cheltenham. 99–127.

Kraay, C. M. 1964. “Hoards, Small Change and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origin of Coinage,” Journal of Hellenic Studies 84: 76–91.

Menger, Carl, 2007. Principles of Economics (trans. Grundsätze der Volkwirthschaftslehre [1st edn. 1871] by J. Dingwall and B. F. Hoselitz), Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama.

Menger, C. 1892. “On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origin of Money,” Economic Journal 2: 238–255.

Murphy, Robert P. 2003. “The Origin of Money and Its Value,” Mises Daily, September 29, 2003
http://mises.org/daily/1333


Peacock, M. S. 2006. “The Origins of Money in Ancient Greece: The Political Economy of Coinage and Exchange,” Cambridge Journal of Economics 30: 637–650.

Rothbard, M. N., 2009, The Essential von Mises, Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama.

22 comments:

  1. Graeber’s amorphous and individualized debt-based exchanges are entirely consistent with basic Austrian concepts and describe subjective values that cannot be and are not expressed until cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 transaction ultimately occurs. If Austrian-influenced historians have missed that chapter of history, it says nothing about basic Austrian concepts.

    ReplyDelete
  2. What "basic concepts" would cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se be?

    The idea that all (non-mentally ill) human voluntary action is purposeful? That is a concept so trivial that it can be accepted by all economic schools, even Marxists.

    The Austrian definitions of "barter," "credit," "subjective value," or "debt" are not fundamentally different from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 neoclassical/Keynesian definitions, so all you're really saying is that what I have said above is consistent with basic economic concepts held by all economists.

    ReplyDelete
  3. You should read Menger's Principles. Far more complete than cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 essay.

    "What Menger believed is that precious metal as commodity money (not necessarily coined) emerged because of its “special saleableness.” But this is not necessarily true, because precious metal was unlikely to have been used in daily, ordinary transactions by common people before small unit coins."

    To be fair, Menger is not overly focused on precious metals. Copper is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 metal he points out would be used by common people and in small denomination transactions.

    "He also allowed that a medium of exchange might be instituted by way of government legislation"

    No, Menger was always a thoroughgoing metallist. Read cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 last paragraph:

    "Money has not been generated by law. In its origin it is a social, and not a state institution. Sanction by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 authority of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state is a notion alien to it. On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r hand, however, by state recognition and state regulation, this social institution of money has been perfected and adjusted to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 manifold and varying needs of an evolving commerce, just as customary rights have been perfected and adjusted by statute law."

    Read cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 last paragraph of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 last appendix of his Principles:

    "I refer to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 observation that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 character of money as an industrial metal often completely disappears from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 consciousness of economizing men because of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 smoothness of operation of our trading mechanism, and that men cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365refore only notice its character as a means of exchange. The force of custom is so strong that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ability of a metal used as money to continue in this role is assured even when men are not directly aware of its character as an industrial metal. This observation is entirely correct. But it is also quite evident that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ability of a material to serve as money, as well as cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 custom on which this ability is founded, would disappear immediately, if cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 character of money as a material applicable to industrial purposes were destroyed by some accident. I am ready to admit that, under highly developed conditions of trade, money is regarded by many economizing men only as a token. But it is quite certain that this illusion would immediately be dispelled if cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 character of coins as quantities of industrial raw materials were lost."

    So while Menger believed that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state might adopt metals as money, it could not legislate into existence a worthless item as money. The state could construct a system of coinage and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365reby perfect an existing metallic monetary system, but not create a system based on intrinsically worthless materials.

    ReplyDelete
  4. You should read Menger's Principles. Far more complete than cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 essay.

    Which edition?

    There are two. I assuming you are using this:

    Menger, Carl, 2007. Principles of Economics (trans. Grundsätze der Volkwirthschaftslehre [1st edn. 1871] by J. Dingwall and B. F. Hoselitz), Ludwig von Mises Institute, Auburn, Alabama.

    This is a transation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 1st edn. from 1871. So this book was written before C. Menger, 1892. “On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origin of Money,” Economic Journal 2: 238–255.

    The 2nd revised and (apparently) expanded edn. of Menger's Principles of Economics was published in 1923, but this does not appear to be available in English.

    ReplyDelete
  5. "The state could construct a system of coinage and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365reby perfect an existing metallic monetary system, but not create a system based on intrinsically worthless materials."

    This is also contradicted by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 empirical evidence from history:

    "Typically, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 money-thing issued by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 authorities was not gold-money nor was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re any promise to convert cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 money-thing to gold. Indeed, as Innes insisted, throughout most of Europe’s history, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 money-thing issued by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 hazelwood tally stick: “This is well seen in medieval England, where cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 regular method used by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government for paying a creditor was by ‘raising a tally’ on cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Customs or on some ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r revenue getting department, that is to say by giving to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 creditor as an acknowlegement of indebtedness a wooden tally.” (1913, p. 398) Ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r money-things included clay tablets, leacá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r and base metal coins, and paper certificates. Why would cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 population accept ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365rwise “worthless” sticks, clay, base metal, leacá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r, or paper? Because cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state agreed to accept cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 same 'worthless' items in payment of obligations to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 state.

    ...
    'The government by law obliges certain selected persons to become its debtors…. This procedure is called levying a tax, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 persons thus forced into cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 position of debtors to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government must in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ory seek out cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 holders of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tallies or ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r instrument acknowledging a debt due by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government , and acquire from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 tallies by selling to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m some commodity or in doing cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m some service, in exchange for which cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y may be induced to part with cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir tallies. When cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se are returned to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 government treasury, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 taxes are paid. How literally true this is can be seen by examining cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 accounts of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sheriffs in England in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 olden days. They were cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 collectors of inland taxes, and had to bring cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir revenues to London periodically. The bulk of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir collections always consisted of exchequer tallies, and though, of course, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re was often a certain quantity of coin, just as often cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re was, one at all, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 whole consisting of tallies.' (1913 p. 398)"


    L. Randall Wray, Credit and state cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ories of money: cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 contributions of A. Mitchell Innes, p. 245.

    ReplyDelete
  6. I use cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Mises edition.

    "This is also contradicted by cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 empirical evidence from history."

    That may be cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 case, but Menger is a pure metallist, he doesn't have a drop of chartalism in his blood.

    ReplyDelete
  7. Did you know that Menger published a 110 page article on money for cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Handwörterbuch der Staatswissenschaften (Dictionary of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Social Sciences), in 1892? There is no english translation out cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re. The short article "On cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Origins of Money" you have commented on is derived from this larger article. There is definitely a lack of good translations of Menger.

    ReplyDelete
  8. The idea that all (non-mentally ill) human voluntary action is purposeful? That is a concept so trivial that it can be accepted by all economic schools, even Marxists.

    The central Austrian concept is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 pervasive IGNORANCE of individual human beings. Nobody knows what anyone else is thinking and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only way to get some grip on what cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are thinking and “demanding” is through unadulterated free market prices. Socialism abolishes those prices and Keynesian policies DISTORT cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m. How that distortion plays out is a question of fact. Government officials are just dumb humans like everyone else and operate almost as blindly under Keynesianism as under a Soviet system of price abolition. The job of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Keynesian in this debate is to provide evidence that government officials a priori have some type of special knowledge that allows cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365m to plan cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 lives of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 mundanes that cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Austrians insist such officials do not and can never have. THAT IS THE CENTRAL AUSTRIAN CONCEPT.

    Furcá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r, all that is meant by a natural rate of interest or equilibrium pricing are those interest rates and prices that would obtain in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 unadulterated market. Nothing more, nothing less. As Hayek said in 1975*:

    The primary cause of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 appearance of extensive unemployment, however, is a deviation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 actual structure of prices and wages from its equilibrium structure. Remember, please: that is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 crucial concept. The point I want to make is that this equilibrium structure of prices is something which we cannot know beforehand because cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only way to discover it is to give cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 market free play; by definition, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365refore, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 divergence of actual prices from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 equilibrium structure is something that can never be statistically measured.

    Those are cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 simple basic concepts that you and all cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r anti-Austrians refuse to comprehend.

    *A Discussion With FRIEDRICH A. VON HAYEK
    Held at cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 American Enterprise Institute on April 9, 1975

    ReplyDelete
  9. "The primary cause of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 appearance of extensive unemployment, however, is a deviation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 actual structure of prices and wages from its equilibrium structure. ...."

    Then cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 old fool Hayek is still invoking non-existent neoclassical equilibrium ideas even in 1975.

    Yet Hayek stated quite clearly that equilibrium states do not exist in cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 real world, and even abandoned cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 concept completely:

    “It is tempting to describe as an “equilibrium” as ideal state of affairs in which cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 intentions of all participants precisely match and each will find a partner willing to enter into cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 intended transaction. But because for all capitalist production cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re must exist a considerable interval of time between cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 beginning of a process and its various later stages, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 achievement of an equilibrium is strictly impossible. Indeed, in a literal sense, a stream can never be in equilibrium, because it is disequilibrium which keeps it flowing and determining its directions.

    Hayek quoted in Caldwell, B. 2004. Hayek’s Challenge: An Intellectual Biography of F.A. Hayek, University of Chicago Press, Chicago and London. pp. 226–227.

    In Nobel Prize-Winning Economist: Friedrich A. von Hayek (1983, pp. 187-188):

    “HIGH: To what extent do you think that general-equilibrium analysis has contributed to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 belief that national economic planning is possible?

    HAYEK: It certainly has. To what extent is very difficult to say. Of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 direct significance of equilibrium analysis to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 explanation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 events we observe, I never had any doubt, I thought it was a very useful concept to explain a type of order towards which cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 process of economics tends without ever reaching it. I’m now trying to formulate some concept of economics as a stream instead of an equilibrating force, as we ought, quite literally, to think in terms of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 factors that determine cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 movement of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 flow of water in a very irregular bed.

    ----------------

    And cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re is no "actual structure of prices and wages from its equilibrium structure" to full employment - that is a myth.

    ReplyDelete
  10. "Those are cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 simple basic concepts that you and all cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 ocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r anti-Austrians refuse to comprehend.

    You utter idiot: equilibrium and equilibrating markets - where a fully flexible system of prices and wages can create full employment - are Walrasian neoclassical ideas.

    This kind of gross ignorance doesn't do much for your argument.

    ReplyDelete
  11. "The central Austrian concept is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 pervasive IGNORANCE of individual human beings. .... etc etc.

    And cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se comments are red herrings, with respect to this post.

    (1) cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 point of this post to refute Menger's view of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 barter origin of money.


    (2) cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 truth of ABCT or cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Mises/Hayek socialist calculation critique is NOT relevant to cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 question of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 barter origin of money.

    ReplyDelete
  12. Why should cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 public believe an economist who says his subject can't even be measured? That sounds like mere market apologetics -- not that you'd expect much more from an 'Austrian' economist.

    ReplyDelete
  13. Why should cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 public believe an economist who says his subject can't even be measured? That sounds like mere market apologetics

    Well Hank, I ask, how are prices measured cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n?

    In a world of changing disequilibrium, that is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 reality of this world, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365refore, in a world where prices of goods are never in equilibrium, how does it make sense to aggregate cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se up? This is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 basic point of Lachmann's book Capital and It's Structure and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se questions have to be taken into consideration.

    ReplyDelete
  14. "In a world of changing disequilibrium, that is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 reality of this world, and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365refore, in a world where prices of goods are never in equilibrium, how does it make sense to aggregate cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365se up?

    You don't simply "aggregate" prices: you select a basket of goods that many people DO in fact consume, cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365n calculate an average comparing cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 averages over time. No one asserts that this is a perfect measure of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 price level - cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 question is: does it convey meaningful information on how much people have to spend on a given basket of goods from cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365ir income over time.

    ReplyDelete
  15. But if we are talking about Capital goods, isn't what you just said irrelevant?

    ReplyDelete
  16. We are talking at crossed purposes - I read your comment and thought you are talking of a CPI. Apologies.

    Yes - cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365re are problems with aggregating capital goods. This was one of points of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 Cambridge capital controveries.

    ReplyDelete
  17. I do not get why it is inaccurate to use aggregated capital but ok to use aggregate consumer goods. Why doesnt cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 same apply to consumer goods ?

    ReplyDelete
  18. The problem was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 neoclassical aggregate production function using homogeneous capital as an assumption. In essence, it is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 aggregation of capital goods as though cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are homogeneous that was cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 issue.

    The aggregation of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 sale price of consumer goods in money terms in one year is a different thing: we know such goods are heterogeneous.

    If you couldn't, say, meaningfully aggregate cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 value of sales of heterogeneous goods in one year for a firm, how could a firm calculate its total income from sales?

    ReplyDelete
  19. Ok but what about cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 disequilibrium issue that Issac brings up? At least how I understood it, one cannot aggregate cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 price of a good in disequilibrium.

    ReplyDelete
  20. "The central Austrian concept is cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 pervasive IGNORANCE of individual human beings. Nobody knows what anyone else is thinking and cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 only way to get some grip on what cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y are thinking and “demanding” is through unadulterated free market prices."

    So although people in an 'Austrian' world cannot talk to one anocá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365r to ask such questions cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365y understand cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 concept of price. What a strange set of ideas.

    ReplyDelete
  21. "Ok but what about cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 disequilibrium issue that Issac brings up? "

    This is about cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 expected future yield/value of a capital good being difficult to calculate ex ante, because that expected future value is subjective.

    The value, in monetary terms, of cá cược thể thao bet365_cách nạp tiền vào bet365_ đăng ký bet365 actually sold items - say, consumer goods - in a time period x is not subejctive, is it.

    It is quite clearly an objective figure, which you can aggregate, say in aggregate consumption spending as in GDP.

    ReplyDelete